Webb- och alfa-nytt artiklar sorterade:
- Sök på artikeltitel,
författare etc
Rapport från ölprovningen...
10 törstiga veteraner på ölprovning i Omnipollos Kyrka

Foto: Bengt Spångö.
- Vi samlades utanför f.d. Bethlehemsförsamlingens kyrka i Sundbyberg som nu heter Omnipollo vilket betyder ungefär "överallt kyckling" eller något liknande som jag inte minns.
Eftersom guiden var lite försenad så fick vi nötter och knäckebröd medan vi väntade.
- Knäckebröd!? - Ja, ölen hette så, en god och snäll pilsner.

Foto: Bengt Spångö.
- Nu var det dags att prova nästa öl som var en Kellerbier direkt från tanken, en god ofiltrerad lager.

Bertil Lindstål, Jan Nilsson, Lars Lundin, Anders Lindström, Lars Svensson och Olev Nöu.
Lars Lundin och Mats Berglind fortfarande klarsynta. Foto: Bengt Spångö.

Herrarna Jan Nilsson, Lars Lundin och Anders Lindström på första parkett. Foto: Bengt Spångö.
Den vältatuerade guiden var mycket kunning och kunde svara på alla frågor som vi hade. - Jag tror att detta var en Belgisk Pale Ale, bra mycket bättre än den sista ölen (ej på bild) som var röd och mer av en bärjuice men kallas tydligen också för öl!

Aina Ståhle, Olev Nöu och Bertil Lindståls fru Ann-Sofi. Foto: Bengt Spångö.

- Eftersom det nu hade blivit lite dimmigt i lokalen så avslutade jag med en alkoholfri öl till en tryffelburgare som båda smakade alldeles utmärkt.
Mats Berglind
2026-05-06
Du kan bli den första att kommentera denna artikel.
Vill du kommentera artikeln?