Vårresan 2008 med Veteranklubben Alfa

En berättelse av Göte Wiklund

2008-05-27

Fotograf: Rune Winter (bild 2-6)

Göte Wiklund

Tisdag 20 maj.

Efter mycket förberedelser och arbete av presidiet så var vi framme vid 20/5 och vår båtresa med Viking Line Cinderella. Vi hade till slut blivit 45 Veteraner och 25 gäster.

Vår resa började med buss från Kallhäll. John Wijk hade ordnat en buss som hämtade upp deltagare i Barkarby, Jakobsberg, Kallhäll och Solna. Bussföraren var skicklig att hitta vägar för att undvika den värsta trafiken, eller hade han en bra GPS?

Vi kom till slut fram till Vikingterminalen. Vi hittade ett bord där Johan Sävqvist från Polresor delade ut biljetterna. Jan Person och jag Göte ställde oss där och prickade av de deltagare som hade anmält sitt deltagande. Dom fick samtidigt namnlappar och program. Som vanligt så var det några som kom väldigt sent efter 16.30 men Jan kunde till slut även han gå ombord efter att alla hade kommit. Vi kunde alla söka upp respektive hytt.

Kl. 18 skulle middagen serveras i Food Garden på däck 8. Nytt för detta år var att vi skulle ha Bordsvärdar för att ta hand om våra medlemmar och gäster så bra som möjligt. Rolf hade skrivit ut lappar med namnet på bordsvärden som placerades ut på borden. Detta markerade även att borden var reserverade för oss. Även en skylt i matsalen visade var våra reserverade bord fanns. Rolf hade ordnat detta när vi andra kom till matsalen. Jag hittade min två bord som jag skulle vara ansvarig för. Jag placerade Inger och mig själv vid stora bordet. Gick sedan runt och hälsade på alla som satt vid mina bord. På en scen intill stod en sångare som, med hjälp av inspelade musik i en dator, sjöng den ena låten efter den andra. Han sjöng även på begäran. Det var fantastiskt vad många sånger han kunde texten till. Han var mycket duktig.

Glada Veteraner diskuterar gamla minnen före middagen?
Fr. v. Gunnel Sterner, Lars Fossum, John Wijk (t.f. Ceremonimästare) och Bertil Johansson.

Sedan kom maten in först förrätt och det serverades vin till maten. Man sålde lotter som skulle dras nästa dag. Efter ett tag serverades huvudrätten som bestod av kötträtt eller fiskrätt beroende på vad man hade beställt. Rolf och Sven-Åke gick runt bland borden och skålade  och hälsade gästerna välkomna.

När det blev dags för mitt bord så kom hela presidiet och gratulerade och hurrade, jag fyllde ju 74 år. Det var väldigt överraskande och trevligt. Jag hade inte väntat mig detta. Till slut kom även efterrätten och kaffe. Allt var mycket gott.

Man serverade flera glas vin både rött och vitt.  Till efterrätten serverades ett litet glas med dessertvin. Vid 20 tiden blev det så tid för Fria aktiviteter. Var och en gick för att se och lyssna på det som man var intresserade av. Dansmusiken spelades av Thorleifs och på andra ställen fanns annan underhållning.

Onsdag 21 maj.

Kl. 7.30 serverades frukost i restaurang Viking Buffé däck 8. Nu hade vi inga reserverade bord med bordsvärdar, men det gick bra ändå.

Kl. 08.30 Samlades vi i konferensrummet Conference på däck 9. John Wijk som var utsedd till ceremonimästare lät Rolf börja med att hälsa alla välkomna. Pris för först anmälde gick idag till Finn Hultman. Rolf fortsatte med att förklara att det är färre deltagare i årets båtresa. Han frågar därför om de närvarande tyckte att det var OK med båtresor eller om vi skulle hitta på något annat. De flesta svarade att det tyckte att det var bra.
Vi hade två medlemmar som för första gången var med på ett medlemsmöte. Dom  fick resa sig upp så att alla skulle se vilka dom var.

Därefter berättade John en rolig historia och presenterade Leif Jonsson (halvdansken) som skulle berätta om en resa i Kina. Han berättade mycket intressant om hur han besökte avlägsna byar och platser. Det var mycket uppskattat.

Efter en ny rolig historia av John så blev det så Ebba Carlquists tur att tala om Motion och Hälsa. En mycket medryckande och trevligt föredrag om hur viktigt det är att motionera regelbundet. Så tog vi en kort bensträckare och kafferast.

Efter en ny rolig historia så blev det Götes tur att uppträda. Han berättade om att han kom från Jämtland med kända platser, när han fick sin klarinett och avslutade så med en förkortad version av Klarinettpolka.

En ny rolig historia av John och Tord Jöran Hallberg kunde börja sin intressanta berättelse om Axel Wenner-Grens svenska dataäventyr. Mycket intressant med fina bilder.

Han avslutade med att ta fram en fiol och spela en polska.

Därefter övertog Jan scenen och lotteridragningen kunde starta. Med assistans av Rolf så delades 18 vinster ut. Även Göte fick en vinst. Klockan var då 12 och alla kunde gå till sina egna aktiviteter.

Kl. 13 hade vi en gemensam lunch i Viking Buffé på däck 8. Därefter fria aktiviteter till 15.20 då vi åter anlände till Stadsgårdsterminalen. Vi som skulle åka buss fick leta upp den buss som vi skulle åka med. John hade allt under kontroll och bussen kunde starta återfärden mot Järfälla. Det var mitt under värsta rusningstrafiken, men föraren var duktig på att hitta andra vägar som inte var proppade med trafik. Resan gick bra och vi var hemma i Kallhäll 16.30.