Teknikresan 2006     21-23 september

Vi besökte Robotmuseet i Arboga, Rundradiomuseet i Motala, Radiomuseet i Jönköping, Aeroseum i Säve (Göteborg), Maritiman i Göteborgs hamn och KA4-museum på Käringberget i Göteborg.

2006-09-29


Björn Sölving


Del 3 av 5: Här fortsätter rapporten från Teknikresan 2006 med besök på Aeroseum i Säve, Göteborg. 

Vill du läsa:
- rapporten från början (Robotmuseet i Arboga), klicka här.
- tidigare avsnitt Radiomuseet Motala resp. Jönköping, klicka här.

Aeroseum i Säve (Göteborg)

Aeroseum är idag en stor bergshangar som blivit museum. Planer finns på att Aeroseum skall bli ett stort upplevelsecenter.

Inne på nedlagda Säve flygflottilj mötte vi Guiden med stort "G". Han heter Thomas Berggren och pratade nästan oavbrutet i tre timmar, (fast vi hade bara betalt för två). Han visste allt och kryddade sina berättelser med göteborgsvitsar. Han hade jobbat tekniskt med de flesta flygplanen. Så skall en riktig guide vara!

(Närmast på bilden syns Lars Gunnar Asklund, han blev medlem i Veteranklubben just under anmälningstiden till teknikresan.)

  Vi gick ner den långa vägen till den underjordiska hangaren som byggts under kalla krigets dagar.
Här hade man tänkt på allt, en tryckvåg utifrån skulle inte gå ner i berget utan passera ut igen på andra sidan öppningen. Tryckvågens damm skulle fastna på en stor gardin som kunde sopas av.

En metertjock betongport öppnades för oss och vi gick nedför den sluttande vägen, bred nog för flygplan under truckbogsering.
 
  Det var stort under jord! Väldiga "korridorer" där det stod olika typer av flygplan. De flesta fick man gå upp och titta i (eller sitta i). För varje flygplan hade guiden en historia vad som hänt just det flygplanet.

 
Jan Persson tittar inuti ett flygplan, troligen en A32 Lansen.


 
 
Helikoptrar...

Man hade till och med i ett hörn helikoptrarna från musikalen "Miss Saigon" i Göteborg. Och rotorerna på de 5 helikoptrarna sattes i rörelse...
... guiden berättade hela tiden.


 
 
Exempel på flyghaveri.

En privatflygare skulle starta sitt flygplan själv genom att snurra igång propellern. Han hade glömt bromsklossar. Piloten kom inte in i sitt flygplan och kunde inte få stopp på det. Planet började rulla mot en hangar med en helikopter.
Där åt sig propellern in i baken på akterpropellern på en helikoptern.

Guiden var i sitt esse när han berättade den historien!


 
 
Berghangaren hade sin egen ledningscentral där all flygtrafik på Säve hanterades förut.

 

 





 

 

Vi hittade en ledningscentral som var under uppbyggnad. Den hade suttit på Landvetter flygplats, och minsann, där fanns Alfaskop 3500 i flera olika utföranden!

 

I de väldiga hangarerna under jord fanns mängder med flygplan som väntade på åtgärder för att bli utställningsföremål eller t.o.m flygande museiföremål. Det fanns också verkstäder och förråd med massor av inlämnade museiföremål/flygdelar.

Vi fick så småningom stopp på den fantastiske guiden och han avtackades med en varm applåd.

Något sena fortsatte vi till Göteborgs hamn, och vi hann ta en snabblunch i Göteborgarnas köpcenter mitt i stan: Nordstan.
Därifrån var det bara 10 minuters promenad till Maritiman som var vår nästa programpunkt.

Maritiman

Vill du läsa om vårt besök på Maritiman,
så måste du klicka här.

2006-09-28
/Björn Sölving

Länk till Aeroseum